070-60 33 272
Skapa egna former

Skapa egna former

Oj vad roligt det var att prova på att skapa former från foto. Såg för någon vecka sedan en film om hur man kan använda sina foto till att skapa personliga former. Tänkte att jag skulle prova och här är resultatet. Detta är mitt första försök så ha lite överseende med hur det blev. Ser fram emot att lära mig ännu mer om detta.

Blomma till form

Tog ett foto av en blomma  som blev grunden till min form. Blomman är ganska mörk för att få en bra kontrast mot bakgrunden.

Använde både mobilappen Adobe Capture och kalkering i Adobe Illustrator. Blev lite olika resultat av samma foto.

Till denna bild har jag använt Adobe Captur…

 

Form av blomma

och till denna bild Adobe Illustrator.

Gav ganska olika resultat denna gången. Skall fortsätta att prova andra foto för att se hur det kan bli och samtidigt lära mig mer om de olika inställningarna som går att göra i Adobe Illustrator.

Vad kan formerna användas till? Jag har använt dem på några av sidorna på min hemsida. Kan även vara kul att göra egna kort och tavlor.

Jag kan tänka mig att använda en form när jag gör en logga. Går att skala upp och ner i storlek.

Har du Adobe programmen så tycker jag att du skall prova på detta. Lycka till!

Tips från Lurell Kommunikation

Här delar jag med mig av tips för hemsida och trycksaker. Att du som företagare har ett enhetligt varumärke i din kommunikation med omvärlden ligger mig varmt om hjärtat. Jag hoppas att du hittar något som kan inspirera dig här.

Kategorier

Provtryck för bokmärke och folder

Provtryck för bokmärke och folder

Det är alltid lika roligt när man får ett provtryck i sin hand. Den här gången var det för ett bokmärke och en folder till Länsmansgården Design.

Provtrycket blev godkänt och snart är trycksakerna klara.

Tips från Lurell Kommunikation

Här delar jag med mig av tips för hemsida och trycksaker. Att du som företagare har ett enhetligt varumärke i din kommunikation med omvärlden ligger mig varmt om hjärtat. Jag hoppas att du hittar något som kan inspirera dig här.

Kategorier

Lilla färgskolan del 2 – Kombinera färger

Lilla färgskolan del 2 – Kombinera färger

Hur vet man vilka färger som är bra att kombinera? Med hjälp av färghjulet och olika grundregler kan du ta fram färgskalor. Det finns många olika sidor på nätet som du kan använda dig av för att ta fram dessa färgskalor. Jag brukar använda Adobe Color CC och tycker att den är bra. Kommer med lite fler tips i slutet om vad som mer finns att använda sig av.

Vilka är de vanligaste färgskalorna?

 

Analog färgskala

Den analoga färgskalan har färger som ligger nära intill varandra i färghjulet. Färgerna är ganska lika och det blir inga stora kontraster om man använder sig av denna färgskala.

 

Komplementär färgskala

Denna färgskala innehåller färger som ligger mitt emot varandra i färghjulet. Det är en stor kontrast men upplevs som om de harmonierar varandra.

 

Triadisk färgskala

Tre färger som är jämt fördelade över färghjulet. Det blir tre ganska olika färger som kombineras. Ett sätt att variera är också att använda olika nyanser.

Hjälp med att kombinera färger

Här är några olika sidor på nätet för dig som vill testa att kombinera färger. Det finns många fler men dessa är några av mina favoriter.

Lilla färgskolan fortsätter och nästa gång tänker jag dela med mig av olika färgers betydelse.

Tips från Lurell Kommunikation

Här delar jag med mig av tips för hemsida och trycksaker. Att du som företagare har ett enhetligt varumärke i din kommunikation med omvärlden ligger mig varmt om hjärtat. Jag hoppas att du hittar något som kan inspirera dig här.

Kategorier

Lilla färgskolan del 1 – Färghjulet

Lilla färgskolan del 1 – Färghjulet

När jag läste ekonomi på universitetet föddes mitt intresse för färg. Hur går ekonomi och färg ihop undrar du säkert? Min inriktning vid studierna var marknadsföring och när vi skulle skriva C-uppsatsen valde jag och två kurskamrater att skriva om Färgens betydelse för logotypen.

Jag hoppas att med Lilla färgskolan få upp ditt intresse för färg också. I del 1 kommer jag att skriva om våra grundfärger och framöver i följande delar utveckla detta och gå vidare till hur olika färger påverkar oss och vad de symboliserar. Vad färger symboliserar kan du ta med in i ditt företagande och förmedla känslor med logotyper och grafisk profil.

Då börjar vi …

Grundfärger eller primärfärger

Våra grundfärger också kallade primärfärger är gult, rött och blått. Dessa färger är grunden i färghjulet. För att få dessa färger kan man inte blanda andra färger. Primärfärgerna är grunden till alla andra färger.

Sekundärfärger

En sekundärfärg får du om du blandar ihop två intilliggande primärfärger.  Sekundärfärgerna är orange, lila och grönt. Se den översta bilden så är det lättare att visualisera hur man får fram de olika färgerna.

Tertiärfärger

På samma sätt som med sekundärfärgerna får du en tertiärfärg om du blandar två intilliggande färger.

Varför använda färghjulet?

När vi framöver kommer att gå igenom hur man kombinerar färger är det bra att veta hur färghjulet ser ut. Visste du inte att färghjulet finns har du lärt dig grunden nu.

Tips från Lurell Kommunikation

Här delar jag med mig av tips för hemsida och trycksaker. Att du som företagare har ett enhetligt varumärke i din kommunikation med omvärlden ligger mig varmt om hjärtat. Jag hoppas att du hittar något som kan inspirera dig här.

Kategorier

5 tips för en säkrare hemsida

5 tips för en säkrare hemsida

Du har lagt ner mycket jobb med att få din WordPress hemsida till vad den är idag. Valt bilder med omsorg, skrivit många blogginlägg. Tänk om någon skulle hacka den och i värsta fall måste du göra om allt igen. Vad kan du göra för att få en säkrare hemsida?

 

Här kommer 5 tips:

1. Uppdatera och återigen uppdatera

Att ha den senaste versionen av WordPress, teman och tillägg är ett bra sätt att skydda sin hemsida. När det kommer nya versioner är det bra att uppdatera dessa för att täcka igen kryphål där hackare kan ta sig in. Ofta berättar man vilka förbättringar som gjorts, vilket också indirekt talar om vilka kryphål som finns.

 

2. Val av användarnamn

Är du en av dom som har en gammal hemsida där användarnamnet är admin? Då är det verkligen dags att byta detta. Vid en Brute force-attack försöker någon ”lista ut” vad dit användarnamn är. Det gäller då ha ett lagom klurigt användarnamn. Du vill kanske kunna komma ihåg det lätt.

 

3. Använd ett starkt lösenord

Att ha ett säkert lösenord är också viktigt. Här är några av de vanligaste svenska lösenorden som också är vanliga internationellt. Uppgifterna kommer från Internetstiftelsen i Sverige .

123456
password
12345678
qwerty
12345
123456789

Har du något av dessa lösenord så är det dags att byta meddetsamma.

 

4. Val av teman och tillägg

Tänk på vilket tema och vilka tillägg som du använder dig av till din hemsida. De teman och tillägg som finns på wordpress.org kan du se som näst intill säkra. Om du köper ett tema, vilket är ganska vanligt, se till att googla om det finns några negativa kommentarer om det.

 

5. Ta bort det som du inte behöver eller använder

Har du teman och tillägg installerade som du inte använder är det bra att avinstallera dessa. Förutom att säkerheten ökar kan det även påverka hastigheten på din hemsida. Det blir också mindre att hålla reda på och att uppdatera.

 

 

Detta var några tips på hur du kan göra din hemsida säkrare. Hur mycket du än försöker minimera risken att något skall hända, kan man inte lova att något är 100 % säkert. Tänk att det är bättre med 75 % säkerhet än 45 %.

Tips från Lurell Kommunikation

Här delar jag med mig av tips för hemsida och trycksaker. Att du som företagare har ett enhetligt varumärke i din kommunikation med omvärlden ligger mig varmt om hjärtat. Jag hoppas att du hittar något som kan inspirera dig här.

Kategorier

Dags för nytt visitkort?

Dags för nytt visitkort?

Funderar du på att skaffa ett nytt visitkort?

Har du ändrat adress? Behöver ett gammalt foto bytas ut? Du har kanske ett foto på dig själv som behövs uppdateras.

Se över utseendet och innehållet på ditt visitkort ibland. Håller de gamla visitkorten på att ta slut är det ett bra tillfälle att se över det innan du beställer nya.

Jag har hjälpt Länsmansgården Design med ett nytt visitkort i samband med att en ny hemsida lanserades. Det är viktigt att det känns som att visitkort och hemsida hänger ihop. Har gjort layout till visitkortet och att tagit fram original som sedan lämnats till tryckeri.

Tips från Lurell Kommunikation

Här delar jag med mig av tips för hemsida och trycksaker. Att du som företagare har ett enhetligt varumärke i din kommunikation med omvärlden ligger mig varmt om hjärtat. Jag hoppas att du hittar något som kan inspirera dig här.

Kategorier

Promenad bland höstfärger

Promenad bland höstfärger

Höstens färger är fortfarande kvar i naturen men löven på träden blir färre och färre. Det orangea färgen på löven blir mer och mer brun. Snart är vintern här. I morse var det frost ute.

Igår tog jag en skön om något kall promenad i Lunds stadspark. Det är alltid lika roligt att komma hit.

Delar med mig av några höstiga bilder som jag tog på min promenad.

Tips från Lurell Kommunikation

Här delar jag med mig av tips för hemsida och trycksaker. Att du som företagare har ett enhetligt varumärke i din kommunikation med omvärlden ligger mig varmt om hjärtat. Jag hoppas att du hittar något som kan inspirera dig här.

Kategorier

Ny logga och nya färger till Lurell kommunikation

Ny logga och nya färger till Lurell kommunikation

Varför byta logga och färger?

Jag startade Lurell kommunikation för drygt tre år sedan. Fokus för företaget var att hjälpa mindre butiker med butiksexponering. Butiken skulle även kunna få hjälp med sin hemsida och trycksaker. Det fanns tre ben i företaget – butik, hemsida och trycksaker. Det är detta som den gamla loggan symboliserad.

Jag har hela tiden varit öppen för att mina tjänster skulle komma att ändras över tiden, att något av de tre benen kanske skulle försvinna. Det japanska begreppet Kaizen tycker jag är en bra beskrivning. En kort och inte för djupgående förklaring till Kaizen är ”Förändring till det bättre”.

Vid årsskiftet i år fick jag uppdraget att ta fram grafiskt element, hemsida, annonser m.m. till Lunds kommuns näringslivsdag, Lund Grand Prix 2016. Ett roligt uppdrag som jag ser tillbaka på med glädje. Det blev också en vändpunkt för mig och mitt företag i form av hur jag skulle gå vidare.

Jag tog beslutet att kapa ett av mina ben i företaget – butik. Det ben som var grunden i min verksamhet. Har under det senaste halvåret försökt att hitta själen i mitt företag, som ligger till grund för den nya loggan och färgerna. Känns som att jag hittat rätt. En vän till mig som jobbar med marknadsföring fick se ett första utkast i somras och hennes kommentar var ”Det här känns precis som du Christina”. Tack för den kommentaren! Den har följt med mig hela vägen till nu och kommer säkert att hänga med länge. För mig som är en mindre företagare, har jag som person och mitt företag samma ledord

Gammal logga

 

Ny logga

 

Nya färger

Om loggan skulle ändras så kändes det som om färgerna också behövde ses över. Blev en helt ny färgskala som har sitt ursprung i mina ledord.

 

I fortsättningen är det detta Lurell kommunikation du kommer att möta!

Tips från Lurell Kommunikation

Här delar jag med mig av tips för hemsida och trycksaker. Att du som företagare har ett enhetligt varumärke i din kommunikation med omvärlden ligger mig varmt om hjärtat. Jag hoppas att du hittar något som kan inspirera dig här.

Kategorier