Grafisk profil 2017-04-03T16:06:00+00:00

Grafisk profil – visa vem du är

En grafisk profil fungerar som en vägledning i kommunikation med din kund. Använder du din logga, samma färger och typsnitt både på hemsida och trycksaker så är det lättare att känna igen dig i mängden. Du använder även den grafiska profilen i sociala medier som Facebook, Instagram, Pinterest osv.

Vad ingår i din grafiska profil?

I en grafisk profil ingår:
  • Färg
  • Typsnitt
  • Logga
  • Bilder – stil

Varför skall jag som mindre företagare ha en grafisk profil?

Förutom en tydlig kommunikation underlättar det även för dig i ditt dagliga arbete. Har du tagit fram en stil med exempel foto vet du hur du skall presentera dina foton på hemsidan och sociala medier. Du slipper fundera så mycket för varje inlägg du gör.

Anlitar du hjälp av olika företag för visitkort, hemsida m.m.? Då fungerar den grafiska profilen som en vägledning och du får ett sammanhängande koncept för ditt företag. Ditt företag som varumärke blir tydligare.

Berätta ditt företags historia.

Har du tänkt på att färger, typsnitt, mönster och bilder påverkar hur ditt företag uppfattas av kunder? Jag hjälper dig gärna med att berätta ditt företags historia. Med utgångspunkt i din verksamhets ledord bygger vi din grafiska profil. När besökare av hemsidan eller kunder kontaktar dig kommer de att känna att de redan känner dig. Därför är det viktigt att du förmedlar din historia på rätt sätt, så att den stämmer överens med verkligheten.

Färg

färgkombinationer

Olika färger sänder olika signaler till oss. Vilka signaler vill du förmedla till dina kunder?

Blå färg är en av de mest omtyckta färgerna och främst männens favorit. Våra associationer med blått är positiva. Marinblått signalerar respekt, lojalitet och trovärdighet. Detta är ett exempel på vad en färg kan signalera. Vilken är ditt företags färg?

Färgers betydelse varierar mellan olika kulturer.

Typsnitt

olika typsnitt

Typsnitt signalerar på samma sätt som färg ditt företags personlighet. Typsnittet skall även vara lätt att läsa både på datorskärmen och i tryck.

Logga

En logga fungerar som igenkänning för ditt företag. Det kan både vara en symbol + text eller bara text.

Tänk på att loggan skall passa till olika användningsområden. Den skall fungera både på en hemsida och tryckt på ett visitkort. När loggan placeras på ett visitkort blir den oftast ganska liten och det kan bli svårt att se vad den föreställer.

Bilder – stil

För att förmedla en viss stil kan det även ingå mönster och symboler. Du kan även använda dig av foto för att visa en viss känsla, starka färger eller svart/vitt.