070-60 33 272

Grafisk profil – visa vem du är

En grafisk profil är en vägledning i kommunikationen med din kund. Använder du din logga, samma färger och typsnitt både på hemsida och trycksaker så är det lättare att känna igen dig. Din grafiska profil är en del av dit varumärke.

Du använder även den grafiska profilen i sociala medier som Facebook, Instagram, Pinterest osv.

 

Vad ingår i en grafisk profil?

  • Typsnitt
  • Logga
  • Färger
  • Bilder / stilBlad

 

Varför skall jag som mindre företagare ha en grafisk profil?

Förutom en tydlig kommunikation underlättar det även för dig i ditt dagliga arbete. Har du tagit fram en stil med exempel foto vet du hur du skall presentera dina foton på hemsidan och sociala medier. Du slipper fundera så mycket för varje inlägg du gör.

Anlitar du hjälp av olika företag för visitkort, hemsida m.m.? Då fungerar den grafiska profilen som en vägledning och du får ett sammanhängande koncept för ditt företag. Ditt företag som varumärke blir tydligare.

Logga

En logga fungerar som igenkänning för ditt företag. Det kan både vara en symbol + text eller bara text.

Tänk på att loggan skall passa till olika användningsområden. Den skall fungera både på en hemsida och tryckt på ett visitkort. När loggan placeras på ett visitkort blir den oftast ganska liten och det kan bli svårt att se vad den föreställer.

Färg

Olika färger sänder olika signaler till oss. Vilka signaler vill du förmedla till dina kunder?

Blå färg är en av de mest omtyckta färgerna och främst männens favorit. Våra associationer med blått är positiva. Marinblått signalerar respekt, lojalitet och trovärdighet. Detta är ett exempel på vad en färg kan signalera. Vilken är ditt företags färg?

Färgers betydelse varierar mellan olika kulturer.

Typsnitt

Typsnitt signalerar på samma sätt som färg ditt företags personlighet. Typsnittet skall även vara lätt att läsa både på datorskärmen och i tryck.

Bilder / stil

För att förmedla en viss stil kan det förutom bilder även ingå mönster och symboler. Med foto för att förmedlar du viss känsla, starka färger eller svart/vitt. Att göra en Moodboard är ett bra sätt att få en känsla av ditt varumärke.