070-60 33 272

Lilla färgskolan del 1 – Färghjulet

av | Feb 13, 2017 | Grafisk design, Inspiration

När jag läste ekonomi på universitetet föddes mitt intresse för färg. Hur går ekonomi och färg ihop undrar du säkert? Min inriktning vid studierna var marknadsföring och när vi skulle skriva C-uppsatsen valde jag och två kurskamrater att skriva om Färgens betydelse för logotypen.

Jag hoppas att med Lilla färgskolan få upp ditt intresse för färg också. I del 1 kommer jag att skriva om våra grundfärger och framöver i följande delar utveckla detta och gå vidare till hur olika färger påverkar oss och vad de symboliserar. Vad färger symboliserar kan du ta med in i ditt företagande och förmedla känslor med logotyper och grafisk profil.

Då börjar vi …

Grundfärger eller primärfärger

Våra grundfärger också kallade primärfärger är gult, rött och blått. Dessa färger är grunden i färghjulet. För att få dessa färger kan man inte blanda andra färger. Primärfärgerna är grunden till alla andra färger.

Sekundärfärger

En sekundärfärg får du om du blandar ihop två intilliggande primärfärger.  Sekundärfärgerna är orange, lila och grönt. Se den översta bilden så är det lättare att visualisera hur man får fram de olika färgerna.

Tertiärfärger

På samma sätt som med sekundärfärgerna får du en tertiärfärg om du blandar två intilliggande färger.

Varför använda färghjulet?

När vi framöver kommer att gå igenom hur man kombinerar färger är det bra att veta hur färghjulet ser ut. Visste du inte att färghjulet finns har du lärt dig grunden nu.

Tips från Lurell Kommunikation

Här delar jag med mig av tips för hemsida och trycksaker. Att du som företagare har ett enhetligt varumärke i din kommunikation med omvärlden ligger mig varmt om hjärtat. Jag hoppas att du hittar något som kan inspirera dig här.

Kategorier